Har du noen gang tenkt på hva som skjer i kulissene før bøssebærerne fra TV-aksjonen ringer på døren din, og hvem som har bidratt på veien dit? En av de ivrigste bidragsyterne er Fossheim, som er stolt pakkeleverandør til TV-aksjonen. Og TV-aksjonen er stolte av Fossheim også.
Det er et høsttegn som er like sikkert som gule blader på trærne: Den nest siste søndagen i oktober hvert år går tusenvis av bøssebærere og samler inn millioner til en veldedig organisasjon. Det være seg Norges Røde Kors, Kirkens Nødhjelp, Regnskogfondet, Flyktninghjelpen eller som i år – UNICEF.
Sprek 43-åring
Den som vet mest om TV-aksjonen er aksjonslederen selv – Vibecke Østby. Så hvorfor ikke la henne fortelle litt om både historie, nåtid og logistikk?
– TV-aksjonen er en kjempefin tradisjon som har eksistert siden 1974. Det er en felles dugnad fra det norske folk til en god sak. Alle organisasjoner i Norge kan søke, og det er ca 14 som gjør det hvert år.
En felles dugnad fra det norske folk til en god sak
Et innsamlingsråd i NRK bestemmer hvem som får TV-aksjonen. De leser alle søknadene og innstiller til kringkastingssjefen, som så tildeler en organisasjon det ærefulle oppdraget.
Det endelige målet er å ha nok bøssebærere – vanligvis er det 100 000.
– I løpet av et par timer på én søndag skal 2,3 millioner boliger få besøk av bøssebærerne.
– En veldig god samarbeidspartner
Men, la oss spole litt tilbake. For lenge før selve aksjonssøndagen blir det produsert mye materiell som blant annet skal ut til kommuner, skoler og biblioteker.
På én søndag skal 2,3 millioner boliger få besøk av bøssebærerne
– Materiellet kan være brosjyrer, klistremerker, t-skjorter, plakater, mapper og utstyr til møter – rett og slett det som skal til for at man skal få holde årets TV-aksjon i hendene. Dette har vi behov for hjelp til å få pakket, sier Vibecke.
Og det er her Fossheim kommer inn i bildet. Når det er mulig ønsker TV-aksjonen å bruke leverandører som tilbyr tilrettelagt arbeid for de som trenger det, og de har derfor i mange år hatt samarbeid med denne typen bedrifter.
– Det er viktig for oss at bedrifter som tilbyr tilrettelagt arbeid opprettholdes, og det er fantastisk å se arbeidsgleden de har på Fossheim, sier Vibecke Østby i TV-aksjonen.
– Fossheim leverer godt og er konkurransedyktige både når det gjelder pris og leveranse. Vi har ikke noe kluss med pakkene, hverken på tid, nøyaktighet eller innhold – de skal jo sendes til 420 ulike mottakere. Dessuten er de fleksible og kan snu seg raskt når det gjelder ekstra pakking og utsendelse. Så Fossheim er en veldig god samarbeidspartner for oss.
Men det er ikke alt. Et av målene til TV-aksjonen er at alle som vil skal få bidra, og det gjelder også samarbeidspartnerne.
– Vi er opptatt av samfunnsansvar, vi er opptatt av deltagelse og vi vil at alle skal kunne være med. Derfor er det fint å ha en leverandør som Fossheim.
Stolte av å jobbe med TV-aksjonen
Gjengen hos Fossheim vet utmerket godt viktigheten av arbeidet de gjør for folk som trenger hjelp. De er veldig stolte av å få være en sentral medspiller på laget.
– Det er utrolig hyggelig å jobbe med noen som er stolte av å jobbe med oss. Samtidig er det viktig for oss at bedrifter som tilbyr tilrettelagt arbeid opprettholdes, og det er fantastisk å se arbeidsgleden de har på Fossheim. Man føler seg velkommen og de bryr seg om jobben sin. De vet at de er med på å påvirke – også utenfor Norges grenser.
I tillegg skaper du arbeidsplasser for noen som virkelig verdsetter å gå på jobb
Mye fint har blitt sagt, men hva er det TV-aksjonen liker best med Fossheim-samarbeidet?
– Det er totalpakken(!), smiler Vibecke.
– De leverer rett materiell til rett tid og rett plass, og vi vil fortsette å ha Fossheim som leverandør. De gjør sitt ytterste, og vi er kjempefornøyde. Du får kvalitet samtidig som du er med å på å gi noe tilbake til samfunnet, og i tillegg skaper du arbeidsplasser for noen som virkelig verdsetter å gå på jobb, avslutter aksjonslederen.