3 glade arbeidstakere

– Vi har veldig mange flinke hender

Å være i produksjonslokalene på Fossheim er litt som å være i nissens verksted, du vet – den du ser på TV hver julaften. Smilende ansikter og ivrige hender tar imot en pakke, legger oppi det som skal, og sender den videre til kollegaen ved siden av.

Akkurat i dag er det Babybox som pakkes, og mer enn 70 arbeidstakere er i full sving i produksjonsavdelingen.

– Vi er 17 fast ansatte og 75 på varig tilrettelagt arbeid, som er den rette betegnelsen på avdelingen. Det primære målet vårt er attføring, produksjon er middelet, sier avdelingsleder produksjon hos Fossheim, Øyvind Quist.

Målet vårt er attføring, produksjon er middelet

– Her gjør vi veldig mange forskjellige arbeidsoppgaver, og da som oftest manuelle pakkeoppdrag for næringslivet.

Det er noe eget å se arbeidsgleden hos både arbeidstakere og arbeidsledere. Dette må da være en av de mest givende jobbene man kan ha?

Jakob von Hanno

Jakob von Hanno (23), har jobbet på Fossheim siden 2016.

Hva er det morsomste å pakke?

– Bacardi! Vi pakker barartikler, som forskjellige glass, sugerør og sånt.

Hva er det beste med å jobbe på Fossheim?

– Det er å ta trucklappen. Jeg holder på å gjøre det nå, og jeg håper jeg får den så fort som mulig.

Hva er det som er så kult med truck?

– At jeg kan gjøre andre ting – få andre jobber.

Har du fått mange venner som jobber her?

– Ja, mange.

– Den er kjempegivende, og det er av flere årsaker: Den første er at miljøet på Fossheim er fantastisk. Arbeidstakerne våre har en stor ære for dette, men selvfølgelig også de ordinært ansatte som er en super gjeng. Den andre er produksjonsoppgavene – jeg er et produksjonsmenneske, og har holdt på med dette siden jeg begynte å arbeide for 30 år siden. Dessuten liker jeg å jobbe med kunder, administrasjon og ledelse, så jeg får brukt meg selv både faglig og pedagogisk.

Ingen kunde for stor – ingen kunde for liten

Det enorme lokalet er fylt opp av folk, pappesker og produkter, og den gode stemningen gjør at det er fort gjort å glemme at dette faktisk er en bedrift på lik linje med alle andre bedrifter.

– Vi har nesten fullt opp med oppdrag for tiden. Nylig satt vi sammen Studentpakken, som er poser fylt med vareprøver, og som vi distribuerte til 125 000 studenter fordelt på høyskoler over hele landet. Vi gjør en stor jobb med å pakke goodiebags for FlinkBisk. Blant andre faste kunder er Jysk, der vi pakker startkit til flyktninger når de kommer til Norge – de mottar en bag med dyne, pute, sengetøy, laken og håndklær når de kommer på asylmottak, forteller Øyvind.

Han nevner også Karl M. Gulbrandsen stansefabrikk, der det pakkes komponenter som brukes ved nybygging av bad. Get har vært en trofast kunde i mange år, og hver høst gjør Fossheim en viktig innsats for TV-Aksjonen.

– I tillegg jobber vi for bistandsorgansisasjonen FAIR, der vi samler inn brukt datautstyr. Vi tester og sjekker maskiner, og de som er komplette sender vi til u-land slik at de kan bli brukt på skoler og sykehus der. I forbindelse med dette gjør vi også degaussing, som er sikker sletting av harddisker.

Jowan Toma

Jowan Toma (24), har jobbet på Fossheim siden 2014.

Hva er det morsomste å pakke?

– Det morsomste er Studentpakken og FlinkBisk.

Da har du kanskje hund selv?

– Nei, men jeg har to katter.

Hva er det beste med å jobbe på Fossheim?

– Alle de forskjellige oppgavene, jeg liker å utfordre meg selv.

Har du fått mange venner som jobber her?

– Ja, jeg har blitt godt kjent med mange.

For Fossheim kan nemlig gjøre mer enn bare pakking og det som naturlig hører med:

– Du får mange fordeler med å bruke oss, du trenger for eksempel ikke å tenke på lager. Vi har god kapasitet og gode systemer for å håndtere drift av tørrlager, og vi har egen rampe hvor både små og store biler kommer til.

I artikkelen om FlinkBisk kan du lese hvordan de sparer utgifter til både deltidsarbeidere og plass i sine egne lokaler – dette tar Fossheim seg av for dem.

Service og samfunnsansvar

Alt i alt har Fossheim et sted mellom 50 og 60 faste kunder som det produseres for daglig eller ukentlig. I tillegg er det mange sporadiske kunder som trenger hjelp en gang i blant.

– Har du noen idé om hvorfor såpass mange bruker dere?

– Jeg vil si det er sammensatt: Vi har veldig mange flinke hender, jeg mener vi er en god leverandør, jeg tror det at vi holder til sentralt har en del å si, og jeg opplever at kundene synes vi er servicevennlige og løsningsorienterte. Og selvfølgelig har vi også de kundene som tenker samfunnsansvar. Når det er sagt: Kundene våre hadde ikke brukt oss dersom de ikke opplevde god leveringsservice og konkurransedyktige betingelser.

Mona Hoff Mittet

Mona Hoff Mittet (37), har jobbet på Fossheim siden 2008.

Hva er det morsomste å pakke?

– Jeg synes alt er morsomt, og så jobber jeg to dager i uken i resepsjonen også.

Trives du best i produksjon eller resepsjonen?

– Resepsjonen er morsommere, for da får jeg flere utfordringer jeg kan strekke meg etter.

Hva er det beste med å jobbe på Fossheim?

– Det beste er alle arbeidstakerne og arbeidslederne, og det sosiale vi har sammen.

Så du har fått mange venner som jobber her?

– Ja.

Fornøyde kunder

Øyvind nevnte levering, service og samfunnsansvar – som jo blir en bonus på toppen av det hele. Og kundene er enige med ham: Gjennomgangsmelodien er at Fossheim er svært konkurransedyktige på alle områder.

– Vårt fokus er å tilrettelegge best mulig for arbeidstakerne, slik at de har størst mulig forutsetning for å gjøre en god jobb – dette gjenspeiles i at vi leverer effektivt og korrekt.

Øyvind påpeker at Fossheim har innført elementer fra Lean i produksjonen, og all konstruktiv kritikk og gode eller dårlige tilbakemeldinger ses på som en gullgruve til å forbedre seg.

– Har dere ledig kapasitet?

– Vi har mer å gjøre i visse perioder enn andre, men vi har ledig kapasitet og ønsker oss mer å gjøre.

Kundene våre hadde ikke brukt oss dersom de ikke opplevde god leveringsservice og konkurransedyktige betingelser

– Og kundene dere har er fornøyd med leveransene de får fra Fossheim produksjon?

– Jeg har ikke fått en eneste klage fra en eneste kunde på lenge. Derimot har jeg fått veldig mange gode tilbakemeldinger, smiler Øyvind – tydelig stolt av gjengen han jobber med.

 

Noe du lurer på? Vi hjelper deg!