Etiske retningslinjer

Visjon: Vi får mennesker til å lykkes
  • Formålet med Fossheims etiske retningslinjene er å sikre god etisk standard ift. tjenestene vi leverer.
  • Fossheims ansatte skal arbeide for fellesskapets beste i tråd med lover, krav fra Nav og bedriftens etiske retningslinjer og interne rutiner.
  • Ansatte plikter å utføre sine oppgaver og opptre lojalt utad på en etisk forsvarlig måte slik at det ikke skader Fossheims omdømme.
  • Etikk på Fossheim handler om at vi må stå for de valgene vi gjør, og noen situasjoner er vanskeligere enn andre.  Ulike etiske dilemmaer vil bli belyst nærmere.
Respekt
  • Fossheim forventer at du opptrer med respekt og integritet ift. kollegaer, deltakere, arbeidstakere og andre du kommer i kontakt med gjennom ditt arbeid.
  • Faglige kunnskaper og skjønn skal ligge til grunn ved rådgivning og tjenesteyting.
  • Sammenblanding av ansattes private interesser og arbeidstakere/ deltakeres interesser skal ikke forekomme.
Sensitiv informasjon og personlig opptreden
  • Ansatte skal ha et bevisst forhold til sensitiv informasjon, og lojalt forholde seg til taushetserklæringen.
  • Ansatte skal i sine meningsytringer være nøytrale ift. religion, politisk ståsted, og seksuell legning.
  • Ansatte skal være varsomme ift. hvordan man behandler sensitiv informasjon.
Forbud mot gaver og andre fordeler i tjenesten
  • Ansatte har ikke lov til å motta gaver med mindre det er av symbolsk verdi.
  • Ansatte kan ikke ta i mot gaver som er ment å påvirke vedkommende handlinger eller beslutninger.
  • Ansatte kan ikke handle til seg selv gjennom bedriftens leverandører.

«En ansatt ble invitert på høyfjellshotell uten kostnader ifb. med at en leverandør ønsket å få Fossheim som kunde. Dette ble det takket nei da dette ville være et brudd på de etiske retningslinjer.»

«En deltaker var så fornøyd med hjelpen han fikk fra jobbkonsulenten og ville kjøpe en gullring til meg. Dette måtte jeg høflig takke nei til»

Åpenhet
  • Åpenhet handler om å bruke et språk arbeidstakere og deltakere forstår.
  • Ansatte skal ikke oppføre seg på en måte som kan påvirke Fossheim renommé negativt.
  • Fossheim skal gi arbeidstakere og deltakere innsyn i opplysninger som er registrert om dem.
Varsling og habilitet
  • Ansatte har rett til å varsle om kritikkverdige forhold. Før varsling skjer, bør forholdet være forsøkt tatt opp internt.
  • Ansatte har en selvstendig plikt til å varsle overordnet om inhabilitet.
  • Fossheims ledelse skal legge til rette for en kultur slik at virksomheten sikrer at informasjon og kritiske ytringer når frem til riktig nivå.

Ansvar

LEDERANSVAR
  • Ledere skal bygge en kultur som er basert på åpenhet og som ivaretar bedriftens verdigrunnlag og etiske retningslinjer.
  • Leder skal gå foran som et godt eksempel og være bevisst at adferden deres danner grunnlaget for den etiske norm og praksis som gjelder.
PERSONLIG ANSVAR
  • Ansatte har et personlig ansvar for å følge Fossheims etiske retningslinjer, og i tvilstilfeller må ansatte ta dette opp med nærmeste leder.
  • Ansatte har plikt til å følge pålegg som blir gitt med mindre disse er ulovlige eller medfører brudd på etiske retningslinjer.
  • Ansatte som er på oppdrag for Fossheim skal avstå fra kjøp av seksuelle tjenester.

Noe du lurer på? Vi hjelper deg!

Relaterte saker fra Fossheimmagasinet

– Vi har veldig mange flinke hender

Å være i produksjonslokalene på Fossheim er litt som å være i nissens verksted, du vet – den du ser på TV hver julaften. Smilende ansikter og ivrige hender tar imot en pakke, legger oppi det som skal, og sender den videre til kollegaen ved siden av.
Les mer »

Trenger bedriften din pakkehjelp?

Ønsker du å få jobben gjort skikkelig, få alt levert til riktig tid og med konkurransedyktige betingelser? Og samtidig få god samvittighet for å ha tatt samfunnsansvar?
Les mer »